هر سازمانی باید فعالیت هایی تحت عنوان «مدیریت ایمنی و بهداشت حرفهای» داشته باشد تا افراد بدون ترس از حادثه و بیماری های شغلی به کار خود ادامه دهند. این فعالیت ها بیشتر شامل تدوین دستورالعمل شیوه صحیح انجام کار، شیوه های بازرسی، نحوه اندازه گیری از آلاینده های محیط کار، بهسازی محیط کار و مانند آنها می باشد. گرچه مدیران، وظایف فراوانی به عهده دارند اما طبق قانون کار متعهدند که اساسی ترین مسائل ایمنی و بهداشت کار را به منظور پیشگیری از آسیب ها و ضایعات انسان ها رعایت کنند. آن چه که در این میان اهمیت دارد آن است که فعالیت های مذکور چگونه باید برنامه ریزی شود که در میان مشغله های متعدد مدیریت به دست فراموشی سپرده نشود و هم چنان پابرجا باقی بماند.
بیمارستان ها از جمله ساختمان های پیچیده و مرکبی هستند که دارای قسمت های مهمی چون درمانگاه، اورژانس، بخش مراقبت های ویژه (ICU)، اتاق عمل، اتاق زایمان، اتاق کارکنان و پرسنل و پرستاری، رخت شوی خانه، آشپزخانه، غذا خوری، قسمت های پشتیبانی و… هستند و به عبارتی دیگر میتوان جلوه ای از سایر اماکن مانند هتل ها، اماکن مسکونی، ساختمان های صنعتی، آموزشی، تجاری، تفریحی، ورزشی، اداری و… را در بیمارستان ها مشاهده نمود. طیف وسیعی از کارکنان کشور ما در مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها و مراکز مشابه مشغول به کار می باشند که به دلایل متفاوتی رسیدگی چندانی خصوصا در زمینه بیماری های شغلی و بیماریابی و همچنین مواجهات پرسنل با عوامل زیان آور محیط کار به آنها نشده است. در سال های اخیر و با توجه به لزوم جذب کارشناسان بهداشت حرفه ای در بیمارستان ها، رویکرد جدیدی در این مراکز از نظر توجه به شرایط شاغلین در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است. در این کتاب سعی شده است مرجعی ساده و در عین حال کاربردی جهت استفاده متخصصین بهداشت حرفه ای و طب کار و همچنین مدیران و کادر مختلف بیمارستانی و مراکز بهداشتی درمانی مشابه تهیه شود تا عزیزان مشغول در این حرفه مورد استفاده قرار دهند.